شاخص ارزیابی عملکرد بازی ویدیویی چیست؟ فرض کنید که پس از طی کردن فرآیند طولانی و پیچیده بازی سازی، بالاخره یک بازی آماده برای عرضه و انتشار دارید. قاعدتا اصلیترین دغدغه شما در این مرحله جذب کاربر، حفظ آنها و افزایش میزان دانلود و نصب است. با بیش از 5 میلیون اپلیکیشن در جهان، مهم است که با بازاریابی و طراحی کمپینهای تبلیغاتی کارآمد بازی خود را در معرض دید مخاطب هدف قرار داده و میزان دانلود آن را افزایش دهید. برای اجرای این تبلیغات باید بودجه و اهدافی مشخص تعریف کنید. سپس با استفاده از شاخص های ارزیابی عملکرد بازی میزان موفقیت اهداف خود را اندازه بگیرید. در نهایت با تحلیل دادههای بدست آمده از این شاخص ها میتوان برای آینده شرکت به خصوص تیم تبلیغات و مارکتینگ خود برنامهریزی کنید. تمرکز ما در این مقاله روی شاخص هایی است که به بخش بازاریابی یک بازی مربوط هستند. اگر تبلیغات از دغدغههای اصلی شرکت بازی سازی شما است با ما در ادامه همراه باشید.
منظور از شاخص های ارزیابی عملکرد بازی چیست؟
شاخص های ارزیابی عملکرد بازی یا KPI (به انگلیسی: Key Performance Indicator) شاخص هایی قابل اندازهگیری هستند که برای تعیین میزان موفقیت در دستیابی به اهداف استفاده میشوند. این اهداف میتوانند مالی، فنی یا مربوط به بازاریابی باشند. برای مثال فرض کنید شما یک استودیو بازی ساز هستید که میخواهد عملکرد بازی خود را در یک ماه اولیه انتشار ارزیابی کند. این کار تنها با تعریف و اندازهگیری شاخص های ارزیابی عملکرد بازی امکانپذیر است. با اندازهگیری این شاخص ها میتوانید اهداف خود را ارزیابی کرده، میزان موفقیت بازی را مشخص کنید، کارمندان خود را به مسئولیتپذیری تشویق کنید و با رسیدن به اهداف خود انرژی بگیرید. در نظر داشته باشید که به غیر از شاخص هایی که ما در ادامه معرفی میکنیم، شما میتوانید با توجه به نوع شرکت و اهداف آن، برای خود شاخص های دیگری نیز تعریف کنید.
شاخص های ارزیابی عملکرد بازی در زمینه جذب کاربر
اولین چالش بزرگ در بازاریابی بازی های ویدیویی جذب کاربر و افزایش میزان دانلود است. به دلیل حساس بودن این چالش باید اهدافی جزئی و مشخص برای رسیدن به چشمانداز نهایی در نظر بگیرید. در این بخش قصد داریم شاخص های ارزیابی عملکرد بازی در زمینه جذب کاربر را معرفی و بررسی کنیم. تحلیل این شاخص ها به شما کمک میکنند که اثربخشی هزینههای تبلیغاتی را اندازه گرفته و نرخ بازگشت سرمایه خود را بهبود ببخشید.
برای اطلاع از راههای افزایش دانلود بازی و برنامه مقاله زیر را مطالعه کنید.
شاخص کانال دانلود یا Install Source
یکی از اصلیترین شاخص های ارزیابی عملکرد بازی که باید همیشه و به صورت مداوم آن را ارزیابی کنید، کانال دانلود یا Install Source بازی شما است. کانال دانلود به منبعی گفته میشود که کاربر مورد نظر شما را به بازی هدایت کرده و او را متقاعد به دانلود میکند. با مشخص شدن این شاخص و زیر نظر داشتن آن، تیم مارکتینگ بازی میتواند کانالهایی که بیشترین آورده را دارند شناسایی کرده و کانالهای ضعیفتر را بهبود ببخشند. گاهی اوقات اثربخشی برخی کانالها آنقدر پایین است که تیم مارکتینگ مجبور به حذف آنها میشود. حذف کردن این نوع کانالها اکثرا توجیه مالی و اقتصادی دارند.
شاخص هزینه به ازای هر 1000 نفر یا eCPM
یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد بازی شاخص هزینه به ازای هر 1000 نفر یا eCPM است. این شاخص در واقع تعیین میکند که به ازای هزینهای مشخص برای جذب 1000 کاربر، چه مقدار سود و درآمد کسب کردهاید. eCPM درواقع ارزش پولی ترافیکی که به بازی شما جذب میشود را اندازهگیری میکند. برای محاسبه آن کافی است درآمد کل از تبلیغات را، تقسیم بر دفعات بازدید از آن کرده و در 1000 ضرب کنید. اندازهگیری این شاخص به شما در مشخص کردن میزان هزینه قابل قبول تبلیغات برای کسب 1000 بازدید کمک میکند.
شاخص هزینه به ازای دانلود یا Cost per Install
شاخص هزینه به ازای هر دانلود یا Cost per Install، در واقعا هزینهای است که شما برای جذب یک کاربر که حاضر به دانلود بازی است خرج میکنید. این شاخص از شاخص های ارزیابی عملکرد بازی با توجه به متغیرهایی مانند مکان جغرافیایی، پلتفرم و نوع دستگاه هوشمند اندازهگیری میشود. شاخص هزینه به ازای دانلود، به شما کمک میکند تا میزان موفقیت کمپینهای جذب کاربر را اندازهگیری کنید. به همین دلیل این شاخص برای مقایسه کانالهای جذب کاربر و کاربران مناطق مختلف بسیار کاربردی است.
شاخص میزان دانلود به ازای هر 1000 نفر یا IPM
یکی دیگر از شاخص های ارزیابی عملکرد بازی، میزان دانلود به ازای هر 1000 کاربر یا Install per Mille است. این شاخص تعیین میکند که به ازای هر 1000 دفعهای که بازی شما به کاربران مختلف نمایش داده میشود، چند نفر بازی را دانلود میکنند. برای محاسبه این شاخص کافی است تعداد دانلود را بر تعداد دفعات بازدید تقسیم کرده و حاصل را در 1000 ضرب کنید.
این شاخص یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد بازی است که به شما در ارزیابی کمپینها کمک میکند. فرض کنید که تیم بازاریابی و مارکتینگ شما برای بالا بردن میزان دانلود بازی یک کمپین تبلیغاتی طراحی و اجرا کردهاست. حالا شما با استفاده از این شاخص و اندازهگیری آن میتوانید میزان موفقیت کمپین خود را ارزیابی کنید. اگر مقدار این شاخص بالا باشد یعنی میزان موفقیت شما در این کمپین زیاد بوده است. و برعکس، کم بودن میزان دانلود به ازای هر 1000 نفر نشاندهنده اثر بخش نبودن کمپین است. با تحلیل این دادهها تیم مارکتینگ متوجه میشود که باید در نحوه طراحی و اجرای کمپین تجدید نظر کند.
شاخص نرخ تبدیل ارگانیک یا Organic Conversion Rate
شاخص نرخ تبدیل نشان میدهد که تا چه حد در تبدیل ترافیک ورودی سایت به سوی هدف مورد نظر موفق بودهاید. این اهداف میتوانند دانلود بازی، خرید آن و مواردی از این دست باشند. ارگانیک بودن این نرخ به این معناست که اهداف مورد نظر شما بدون صرف هزینه تبلیغاتی به موفقیت رسیدهاند. نرخ تبدیل به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد بازی، در واقع اثربخشی و قدرت کانالهای تبلیغاتی رایگان و ارگانیک شما را، اندازه گیری میکند. محتوایی که روی وبسایت قرار میدهید یکی از انواع این کانالهای ارگانیک هستند. ارزیابی این شاخص مشخص میکند که از این کانالها چه مقدار کاربر جذب کردهاید یا چه میزان دانلود داشتهاید.
عامل K یا K Factor
عامل K یا K Factor در واقع شاخصی برای تعیین میزان محبوبیت بازی شما است. با اندازهگیری این شاخص میتوان تعیین کرد که در ازای جذب هر کاربر از کانالهای تبلیغاتی و کمپینهای پولی چند کاربر به صورت ارگانیک و بدون پرداخت هزینه جذب کردهاید. مثلا فکر کنید که بازی شما 4 نفره است. کاربر مورد نظر برای اینکه بتواند با دوستان خود بازی را انجام دهد، آنها را به بازی شما دعوت میکند. آنها نیز بلافاصله بازی را دانلود میکنند. اینگونه شما با پرداخت هزینه برای جذب یک کاربر، به صورت ارگانیک 3 کاربر دیگر به بازی خود جذب کردهاید. عامل K یکی از کاربردیترین شاخص های ارزیابی عملکرد بازی در زمینه جذب کاربر است که به شما دیدگاهی کلی از میزان موفقیت بازی میدهد.
شاخص های ارزیابی عملکرد بازی در زمینه تعامل کاربران
شاخص های ارزیابی عملکرد در واقع، نرخ بازگشت، تعداد کاربران فعال، نرخ لغو نصب، نحوه تعامل کاربران با بازی شما و میزان این تعامل را مشخص میکنند. همچنین با اندازهگیری این معیارها میتوانید تعیین کنید که آیا مخاطب هدفی که انتخاب کردهاید، مناسب بازی شما است یا خیر. با ارزیابی و توجه به این شاخصها قادر خواهید بود که استراتژیهای درآمدزایی خود را در طولانی مدت بهبود ببخشید و کاربران وفاداری جذب کنید که به طور مداوم از بازی شما استفاده میکنند.
برای شناخت شرکتهای بازی سازی که در جذب مخاطب موفق عمل کردهاند، مقاله زیر را مطالعه کنید.
نرخ نگهداری یا Retention Rate
نرخ نگهداری (به انگلیسی: Retention Rate) یکی از کلیدیترین شاخص های ارزیابی عملکرد بازی برای تعیین میزان تعامل کاربر مورد نظر با بازی شماست. این شاخص مشخص میکند که چند درصد از کاربران شما بعد از گذشت مدت زمانی مشخص، دوباره به بازی باز میگردند و از آن استفاده میکنند. طول این مدت زمان معمولا 3، 7، 14 یا 30 روز است.
نرخ نگهداری یا بازگشت، میزان موفقیت و عملکرد بازی شما را در طول زمان اندازهگیری میکند. بالا بودن میزان این شاخص نشان میدهد که بازی شما ارزشی برای کاربر ایجاد میکند که آنها را وادار به بازگشت و استفاده دوباره از آن میکند. همچنین این شاخص کیفیت کاربران شما و ارزشی که آنها برای شما ایجاد میکنند را نیز اندازهگیری میکند. در نهایت این دادهها به تیم تبلیغات و بازاریابی بازی شما کمک میکنند تا استراتژیهای تبلیغاتی خود را طراحی کرده و برای آینده و کمپینهای پیش رو برنامهریزی انجام دهند.
میزان لغو نصب یا Uninstall Rate
یکی از بزرگترین چالشهایی که شرکتهای بازی سازی با آن روبهرو هستند، نرخ لغو نصب است. نرخ لغو نصب یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد بازی است که مشخص میکند کاربران شما چند روز بعد از دانلود بازی، آن را از دستگاه خود حذف کردند. تجزیه و تحلیل دادههای این شاخص به شما کمک میکند تا عواملی که موجب حذف بازی میشود را شناسایی کرده و برای رفع آنها چارهاندیشی کنید. این عوامل میتوانند انتخاب مخاطب هدف اشتباه، سخت بودن مراحل بازی و مواردی از این قبیل باشند.
شاخص تعداد کاربر فعال روزانه یا DAU
شاخص تعداد کاربر فعال روزانه یا Daily Active Users نشاندهنده تعداد کاربران منحصر به فردی است که حداقل یک بار در روز از بازی شما استفاده میکنند.تعداد کاربر فعال روزانه یکی از شاخص های بازی است که به شما نشان میدهد در صورت افزایش تعامل و نرخ بازگشت کاربران، چقدر احتمال پیشرفت و افزایش میزان محبوبیت بازی شما وجود دارد. همچنین با ارزیابی این شاخص میتوانید میزان موفقیت ویژگیهای اضافه شده در به روزرسانیهای جدید را تعیین کنید. برای مثال اگر بعد از اضافه کردن یک ویژگی یا رفع مشکل قبلی، عدد این شاخص بالا برود یعنی کاربران از بهروزرسانی بازی شما استقبال کرده و از آن راضی بودهاند.
شاخص میزان چسبندگی یا Stickiness
یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد بازی، شاخص میزان چسبندگی یا Stickiness است که ارتباط نزدیکی با شاخص DAU یا تعداد کاربر فعال روزانه دارد. این شاخص بیانگر آن است که چه تعداد کاربر که به صورت ماهانه فعال هستند، هر روز از بازی شما استفاده میکنند. برای محاسبه آن کافی است کاربر فعال روزانه خود را به تعداد کاربر فعال در ماه تقسیم کنید. این شاخص نشاندهنده میزان تعامل کاربران شما است و ارزیابی آن مشخص میکند که بازی شما از چه میزان پتانسیل برای افزایش درآمد برخوردار است.
شاخص های ارزیابی عملکرد بازی در زمینه درآمدزایی
شما با اندازهگیری شاخص های ارزیابی بازی پیشین، از مناسب بودن مخاطب هدف خود اطمینان حاصل کردید. مشکلات مربوط به نحوه تعامل کاربران را شناسایی کرده و برای حل آنها تلاش کردید. همچنین راهحلهای مختلفی را بررسی کردید که با به کارگیری آنها توانستید هزینههای تبلیغاتی خود را کاهش دهید. حالا باید با هدفگذاری و تعریف شاخص های جدید درآمد خود را به بیشترین حد برسانید. میانگین درآمد از هرکابر، ارزش طول عمر کاربر و… تعدادی از شاخص های ارزیابی عملکرد بازی هستند که به شما در رسیدن به این هدف کمک میکنند. افزایش این درآمد در درازمدت برای صنعت بازی های ویدیویی که از نرخ لغو نصب بسیار بالایی رنج میبرد حائز اهمیت است.
اگر به دنبال راهی برای کسب درآمد از بازی خود هستید مطالعه مقاله زیر را به شما پیشنهاد میکنیم.
شاخص میانگین درآمد از هر کاربر یا ARPU
شاخص میانگین درآمد از هر کاربر یا Average Revenue per User یکی از سادهترین و ابتداییترین شاخص های ارزیابی عملکرد بازی برای تعیین میزان ارزش و کیفیت کاربرانتان در یک بازه زمانی مشخص است. برای محاسبه این شاخص کافی است درآمد کل را تقسیم بر تعداد کل کاربرانی کنید که در بازه زمانی مشخصی از بازی شما استفاده کردهاند. تحلیل این شاخص به واحد مارکتینگ استودیو بازی سازی شما برای برنامهریزی بودجه مورد نیاز تبلیغات کمک میکند.
شاخص میانگین درآمد از هر کاربری که پول پرداخت میکند یا ARPPU
میانگین درآمد از هر کاربری که پول پرداخت میکند یا Average Revenue per Paying User مانند شاخص قبلی است با این تفاوت که برای محاسبه آن فقط کاربرانی در نظر گرفته میشوند که در بازی شما مستقیما پول خرج کنند. این شاخص یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد بازی، برای تعیین میزان بازدهی ویژگیهایی مانند پرداخت درون برنامهای بازی شما است. با تحلیل دادههای بدست آمده از این شاخص میتوانید گزینه پرداخت درون برنامهای بازی خود را ارزیابی کرده و با تعیین نقاط قوت و ضعف، عملکرد آن را بهبود ببخشید.
شاخص ارزش طول عمر کاربر یا LTV
شاخص ارزش طول عمر کاربر یا Life Time Value در واقع میزان درآمدی است که یک کاربر در کل مدت استفاده از بازی برای شما تولید میکند. برای محاسبه این شاخص ارزیابی عملکرد بازی باید تعداد روزهایی که کاربر با بازی شما تعامل داشته را در میانگین پولی که روزانه در بازی خرج میکند، ضرب کنید. از این شاخص برای برای تعیین درآمد کل، ارزش بازی و ارزش یک کاربر استفاده میشود. شاخص ارزش طول عمر اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما قرار میدهد. شما میتوانید از این اطلاعات برای رسیدن به بودجهای مشخص برای هزینه جذب کاربر استفاده کنید. هدف آن است که این بودجه به گونهای باشد که در نهایت ارزش طول عمر کاربر بیشتر از هزینهای بشود که برای جذب آن خرج میکنید.
شاخص زمان اولین خرید یا Time to First Purchase
شاخص زمان اولین خرید یا Time to First Purchase نشاندهنده مدتی است که طول میکشد تا کاربر پس از دانلود برای اولین بار در بازی خرید انجام دهد. این شاخص نیز مانند ARPPU یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد بازی است، که به شما اجازه میدهد عملکرد گزینه پرداخت درون برنامهای را ارزیابی کنید و آن را بهبود ببخشید. تعیین این مدت زمان، به تیم مارکتینگ برای اتخاذ برخی تصمیمات کمک میکند. برای مثال با اندازهگیری این شاخص میتوانند تعیین کنند چه زمان پیامی با هدف تشویق کاربر به خرید در بازی نمایش داده شود تا بیشترین نتیجه را در پی داشته باشد.
نرخ بازگشت هزینه تبلیغات یا ROAS
نرخ بازگشت هزینه تبلیغات یا Return on Ad Spend در واقع یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد بازی است که به عنوان معیاری برای سنجش سوددهی در نظر گرفته میشود. برای محاسبه این شاخص، باید هزینه تبلیغات را بر درآمد تولید شده توسط کاربر در مدت زمانی مشخص، تقسیم کنیم. برای مثال اگر میزان این شاخص 50% باشد، یعنی کاربر با خرید در بازی نصف هزینهای که شما برای جذب این کاربر خرج کردهاید را بازگردانده است. مقایسه این شاخص و درآمد کل بازی، به تیم مارکتینگ شما دیدی کلی در مورد میزان موفقیت کمپینهای تبلیغاتی بازی میدهد.
جمعبندی
در دنیای امروز که روزانه صدها بازی و اپلیکیشن جدید برای موبایل منتشر میشود، دیده و شناخته شدن قطعا کار آسانی نخواهد بود. بنابراین دیگر تنها ساخت بازی و منتشر کردن آن در فروشگاهها کافی نیست. شما باید برای تضمین موفقیت بازی خود تیم مارکتینگ قوی داشته باشید و برای خود اهداف بازاریابی تعیین کنید. این اهداف میتوانند با توجه به نوع شرکت و چشمانداز شما متفاوت باشند اما حتما باید به صورت منظم آنها را اندازه بگیرید. برای اندازهگیری آنها باید شاخص های ارزیابی عملکرد بازی را تعیین کنید. در این مقاله سعی داشتیم مهمترین شاخص های ارزیابی عملکرد بازی را معرفی کرده و بررسی کنیم هرکدام از آنها چه تاثیری بر موفقیت بازی میگذارند. امیدواریم محتوای این مطلب برای شما مفید واقع شود.
نظرات و یا سوالات خود را در رابطه با این مقاله با ما و سایر مخاطبین نارین گیمز در میان بگذارید تا در اولین فرصت پاسخگوی آنها باشیم.