آینده صنعت گیم و بازی های ویدئویی؛ روندهای بازار و سرمایه گذاری ها

 

در این مقاله به آینده صنعت گیم و ورزش های الکترونیکی می‌پردازیم همانطور که قبلا به اکوسیستم دنیای بازی به آن اشاره شد، به نظر می رسد صنعت گیم برای بسیاری از سرمایه گذاران تابو باشد. هرچند  رشد این صنعت را به خصوص در سال‌های اخیر نمی‌توان نادیده گرفت. در این مقاله 759 استارت‌آپ گیم و ورزش های الکترونیک را به 15 دسته تقسیم کردیم و سپس هر دسته بندی با توجه به نوآوری در عملکرد، ویژگی‌ها و سایر موارد را مورد بررسی قرار دادیم تا روند پیشرفت هر کدام را پیگیری کنیم.

هدف ما درک بهتر صنعت گیم است تا سرمایه گذاران تشویق به شرکت بیشتر در این حوزه شوند.

اهمیت ماجرا در تفاوت دسته بندی های مختلف گیم است در ابتدا می‌خواهیم نگاهی کلی به صنعت داشته باشیم تا ساده‌‌تر اهمیت اجزای این صنعت را بشناسیم.

صنعت گیم به سرعت در حال رشد است. آمار فعالان رقابت‌ها و توسعه دهندگان به طور پیوسته در حال رشد بوده و اعداد شگفت انگیزی را نشان می‌دهد. توسعه دهندگانی مثل سوپرسل بیش از مجموع شرکت‌های Evernote، Buzzfeed و Evenbrite ارزش گذاری می‌شود. مسابقات قهرمانی جهانی 2017 League of Legends بیش از 70 میلیون بیننده داشت. برای مقایسه، فینال‌های NBA تنها 25 میلیون بیننده داشتند. این صنعت انقلاب بعدی در حوزه ورزش خواهد بود و سرمایه گذاران بسیاری باید به این مسئله دقت کنند.

روندهای بازار

حجم پول در گردش صنعت بازی چه مقدار است؟ نمودارهای Newzoo رشد و حجم بالای این صنعت را نشان می‌دهد. موبایل پلتفرم غالب صنعت گیم است و آینده در دستان موبایل قرار دارد.

گزارش نیوزو از درآمد صنعت گیم

نگاهی بهتر به این رشد در نمودارهای Newzoo به تفکیک پلتفرم نشان دهنده رشد خیره کننده موبایل بین پلتفرم های مختلف است.

در آینده صنعت گیم ورزش های الکترونیک نیز رقیبی جدی در اکوسیستم بازی خواهند بود که در حال حاضر نیز رشد سریعی را تجربه می‌کند. گزارش  DreamTeam مقایسه فوق العاده‌ای از ورزش های الکترونیک و سنتی ارائه داده است. نکته‌ی هیجان انگیز، بیننده بالای اکوسیستم ورزش‌های الکترونیک و چگونگی درآمدزایی از آن در آینده است. در پایین نمودار اندازه بازار ورزش‌های الکترونیک را به نسبت اندازه کل بازار گیم می‌بینید.

بیننده‌های مسابقات قهرمانی ورزش‌های الکترونیک به هیچ وجه قابل کتمان نیستند. رقابت‌های League of Legends با فاصله‌ی زیادی مسابقات ورزش های دیگر را پشت سر گذاشته است. آیا این به معنای این است که استادیوم‌های عظیمی در کشورها برای مسابقات ورزش‌های الکترونیک ساخته خواهد شد؟

بیننده های مسابقات ورزش های الکترونیک

شکل پایین فرصت فوق العاده‌ی ورزش های الکترونیک را در مقایسه با سایر ورزش‌ها نشان می‌دهد. می‌توان انتظار داشت این اعداد به زودی با آمار ورزش‌های سنتی رقابت کنند.

مقایسه ورزش های الکترونیک با ورزش های سنتی

روندهای جذب سرمایه

با چنین اندازه بازاری و چنین فرصت‌هایی سرمایه‌ها چطور سرمایه گذاری شده‌اند و در آینده صنعت گیم این سرمایه ها به چه سمتی خواهد رفت؟ در حال حاضر اکثریت سرمایه‌ها به سمت توسعه دهنده‌ها و پابلیشرهای بازی ها جریان دارد. آنهایی که بتوانند به موقع دارایی معنوی درستی خلق کنند موفق خواهند بود. به عنوان مثال موفقیت سوپرسل در زمینه کلش آو کلنز باعث شده است آنها ارزش بیشتری از مجموع شرکت‌های Evernote، Buzzfeed و Evenbrite داشته باشد. استریم و لیگ های بازی به عنوان ابزارهای اصلی توزیع محتوای گیم با رشد ورزش های الکترونیک و بیننده‌ها به رشد خود ادامه خواهند داد.

روندهای جذب سرمایه

نمودار پایین ارزش  میانگین را در  هر دسته بندی استارت آپ نشان می‌دهد. این نمودار به خوبی بیانگر ارزش دسته بندی استریم نسبت به سایر بخش هاست. گرچه موارد استثناء هم در مورد چند استارت آپ استریم چینی هم وجود دارد که توانسته‌اند سرمایه‌های عظیمی جذب کنند، اگر اینها را حذف کنیم ارزش میانگین دسته بندی استریم به 24 میلیون کاهش می‌یابد. سرمایه گذاری میانگین روی پلتفرم‌های گیم  نیز بسیار بالاست اما این به دلیل موتورهای گیم بزرگی مثل Unity و Improbable هستند که میانگین را بالا برده‌اند. اگر این شرکت‌ها را حذف کنیم میانگین به 6 میلیون کاهش می‌یابد. در صورتی که Discord را از از دسته بندی سوشال حذف کنیم اتفاق مشابهی رخ می‌دهد و میانگین به 6 میلیون می‌رسد.

میانگین سرمایه گذاری در هر دسته بندی

سپس به سراغ این می‌رویم تا ببینیم توسعه دهندگان و پابلیشرهای بازی و همینطور سرمایه گذراران خطرپذیر حوزه گیم بیشتر روی چه دسته بندی‌های سرمایه گذاری می‌کنند. توسعه دهنده‌ای که بیش از همه خودنمایی می‌کند Tencent است. آنها به شدت در حال سرمایه گذاری روی توسعه دهندگان مختلف به صورت بین المللی هستند. نگاه استراتژیک آنها احتمالا به تصاحب IPهای ارزشمند است تا آنها را مجددا در چین منتشر کنند. به طور جالبی شما نمی بینید که توسعه دهندگان در بخش های دیگر اکوسیستم سرمایه گذاری کنند. سرمایه گذاران خطرپذیر به طور سنگینی بر توسعه دهندگان تمرکز دارند که با توجه به روندهای خروج و سرمایه گذاری که قبلا بررسی کردیم عجیب نیست. دومین دسته بندی که سرمایه گذاران به آن توجه دارند پلتفرم‌های گیم است. در نظر داشته باشید که در این بررسی ها دسته بندی بلاک چین را در نظر نگرفتیم که البته در آینده با جزئیات به این دسته بندی نیز خواهیم پرداخت.

نحوه سرمایه گذاری سرمایه گذارهای خطرپذیر و توسعه دهندگان

کلام پایانی

در آینده صنعت گیم موبایل آینده‌ی گیمینگ و مهم‌ترین پلتفرم برای توسعه بازی های خود در آن است. بعلاوه به نظر می‌رسد سرمایه گذاران تا حد زیادی در تلاش برای پیدا کردن IPهای ارزشمند بعدی هستند. همانطور که دیدیم سرمایه گذاری روی توسعه دهنده‌ها بسیار بیش‌تر از سایر بخش ها بود. با این وجود ظهور ورزش‌های الکترونیک در حال ساخت اکوسیستم جدیدی است. رقابت برای تبدیل شدن به برترین پلتفرم یا جامعه مجازی برای گیمرها نیز هنوز داغ است. به طور کلی به نظر می‌رسد در حال حاضر در مراحل اولیه ورزش های الکترونیک هستیم و رشد چشمگیر هنوز در انتظار این بخش خواهد بود.

admin
admin
نارین گیمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *